Покрокова інструкція по особовому саморозвитку
Різних вікових відрізках життя людини відповідають певні періоди розвитку особистості. Планомірне формування індивіда передбачає етапи розвитку особистості. У свою чергу етапи розвитку особистості можуть відрізнятися в залежності від того, чи відбувається розвиток особистості в ранньому віці, або була найсильніша мотивація для розвитку особистості в зрілому віці. Проте, прийнято вважати, що основи процесу розвитку особистості універсальні і покрокова інструкція цілком прийнятна для різних обставин.
Важливим елементом є інстинкти, людина прагне задовольнити свої потреби. Їх характер залежить від рівня виховання, нахилів і здібностей.
Багато потреби не є усвідомленими, це є причиною скоєння помилок, що тягнуть за собою низку проблем.
1 крок: пошук потенціалу для саморозвитку
З чого почати саморозвиток – з розкриття власного потенціалу. Якщо цього не відбувається, розвиток приречене. Людина піддається плавного плину життя, діє у напрямку найменшого опору, в результаті йому доводиться задовольнятися малим. Він упокорюється з тим, що практично нічого не досяг і не знає як зайнятися саморозвитком далі, і для чого. При цьому він бачить, що хтось поруч домігся більшого, і не розуміє, чому йому це не вдалося.
Так і не розкривши потенціал, людина йде від проблем, замість того, щоб знайти сили їх вирішити. Відомо тисячі прикладів, коли дитина подає великі надії, обдарований високим інтелектом. Але в реальності, погано вчиться в школі, змішується з сірою масою і стає рядовою особою. Причиною цього є наступні фактори:
- Витрати виховання: розпещеність, потурання слабкостям, лінь, погані звички.
- Помилки педагогів, не зуміли розглянути в дитині потенціал.
- Особливості характеру: безвілля, відсутність самодисципліни, легковажність.
- Занижена самооцінка.
- Страх перед труднощами.
- Нерозпізнаний талант.
Дуже точно сказано у відомому вислові: у тому, чого ви боїтеся, ваш високий потенціал.
За статистикою, у світі налічується близько 420 мільйонів талановитих людей, але це далеко не точна цифра, адже сюди не увійшли ті, хто «закопав свій талант у землю».
Небажання проявляти наполегливість у досягненні мети, подолати страхи, невміння використовувати наявний ресурс призводить до неможливості розвиватися як особистість.
2 крок: відмова від стереотипів, як умова для самовдосконалення
Самовдосконалення передбачає аж ніяк не комфортне проведення часу. Таке під силу сміливим і волелюбним особистостям. Неможливо розвиватися без ризику, без витрати енергії, відмови від звичного способу життя. Початок саморозвитку – це перехід в зовсім інший стан, осягнення нового, невідомого. Якщо людина відчуває страх перед незвіданим, якщо йому до вподоби звична «зона комфорту», коли він не здатний розробити реальний план саморозвитку, навряд чи його життя зміниться на краще.
Усталені звички, стереотипи – це бич, що стоїть на шляху до самовдосконалення. Якщо людина тяжіє до легкого життя, не готовий до випробувань, піддається патологічного збоченого поняття уявної стабільності, він приречений на деградацію особистості.
Слабак не здатний на адекватне сприйняття дійсності, його влаштовує звичне животіння на рівні примітивного обивателя. Коли він спробує зробити слабкі спроби щось змінити, якщо йому набридне одноманітне існування, він обов’язково потрапить «на гачок» вчителів-шарлатанів. Такі люди легко піддаються впливу сумнівних навчань, другосортного мистецтва, низькопробної літератури.
Якщо людина цілком підвладний стереотипам, спонукуваний бажанням задоволення інстинктивних потреб, він стає жертвою обману, приймаючи лжевчення за серйозну науку. Лжетренери не вимагають від такого учня відповідальності, так і самі нехтують нею.
Якщо вибирати найкращі методи для саморозвитку, результат очевидний – тимчасовий стан просвітлення, яке швидко зникає і все повертається на круги своя. Висновок: в житті нічого не змінюється, значить, немає й мови ні про який розвиток.
3 крок: взяти відповідальність за самого себе
Свідома людина ніколи не допустить, щоб ним керував хтось, ніби псевдоучителя. Він здатний розпізнати, в чому криється брехня. Почуття відповідальності – обов’язкова умова для досягнення мети вдосконалення. Існують дієві форми роботи над власним «я»:
- Приверженностьздоровому способу життя, заняття фізкультурою, відмова від шкідливих звичок.
- Правильне визначення причин виникнення проблем.
- Звернення до психолога, якщо проблема зайшла в глухий кут.
- Використання якісної літератури.
- Проведення самоаналізу власних вчинків і думок.
- Прагнення бути компетентним, високим в конкретній області.
- Застосування знань на практиці.
4 крок: робота над собою – відучитися брехати
Більшість проблем, що заважають поліпшити якість життя, полягає в самообмані. Часом ми навіть не помічаємо, що брешемо самим собі. Це відбувається, коли людина ламається під тягарем життєвих труднощів і сприймає бажане за дійсне. Психологи пропонують два варіанти відучити себе від брехні самому собі.
Перший – спосіб «дзеркала», для цього необхідно, щоб поруч опинився чоловік, який допоможе відкрити очі на справжню правду. Він повинен мати відповідний арсенал знань, сильний характер, тверду позицію і сміливість сказати правду, навіть якщо вона неприємна. Головне, бути готовим це почути. Важливо зрозуміти, що саморозвиток – це, насамперед, відверте ставлення до самого себе, готовність до важкої роботи по створенню власного оновленого образу.
Другий спосіб – навчитися говорити правду самому собі. Якщо чоловік звик брехати, це рано чи пізно призведе до неврозів. Вони проявляються у фізичному тілі у вигляді затискачів. Існує кілька методів позбутися цього неохайного явища. Це може бути райхианский масаж, він дає непоганий ефект. Відбувається позбавлення не тільки від затискачів допомогою точкового впливу. Разом з цим людина звільняється від звички брехати.
5 крок: включення процесу самовдосконалення
При наявності мотивації, заснованої на інтерес, бажання і ресурси (теоретичних знаннях і практичному досвіді), можна замислитися про старт саморозвитку. Для цього необхідно розробити план досягнення мети, визначивши головні орієнтири і критерії:
- Виконання свого призначення, як істоти розумної.
- Мета не короткочасна, а на перспективу.
- Вдосконалювати себе і навколишній світ.
- Основою є позитив, мета повинна бути гідною і корисною для себе і оточуючих.
- приносить задоволення і згасає бажання її досягти.
Щоб запустити процес саморозвитку, необхідно розпрощатися з непотрібним. Звільнившись від «плевел», залишаться «зерна», їх і треба плекати. З’явиться можливість розкрити риси характеру, які перебували в глибині істоти, відпустити на волю здібності і таланти. Запускається початок саморозвитку. Людина отримує друге дихання, він починає усвідомлювати, що робота над розкриттям власного потенціалу зовсім не виснажує. Витративши енергію на реалізацію , з’являється відчуття повернення сили і здоров’я у подвоєному обсязі. Усвідомлення того, що довелося потрудитися в ім’я благої мети, приносить позитивні емоції, що надихають на подальші дії.